Kuldīdznieka Klāva Šlakorcina pieredzes stāsts spilgti apliecina to, ka, dzīvojot kādu laiku pasaulē, skats paveras plašāks. Atgriežoties mājās, Latvijā, rodas ideja biznesam, ar ko nest dzimtenes vārdu pasaulē. Skan tieši tik vienkārši un tieši tā noticis. Klāvs pēc 12 gadiem gan Kanāriju salās, gan Maljorkā atgriezies ar uzkrātu pieredzi viesmīlības un apkalpojošā sfērā, lai dzimtajā Kuldīgā radītu kafijas zīmolu “Curonia”.

“Gandrīz 12 gadu ārpus Latvijas man ļoti daudz devuši, esmu guvis internacionālu pieredzi gan kultūras, gan valodu ziņā. Par kafiju iepriekš diez ko daudz nezināju, nebiju iedziļinājies,” stāsta Klāvs Šlakorcins. “Atgriežoties sākumā visādi gāja, mēģināju izmantot valodas- angļu, itāļu, spāņu, latviešu, krievu, nedaudz portugāļu, poļu, rumāņu, persiešu. Līdz kafijai nonācu jau atgriezies Latvijā, jo iepazinos ar kaislīgiem kafijas pazinējiem, kuri mani uz to “pavilka”.”

Kad ideja bija dzimusi, atlika to realizēt, un te Klāvam lieti noderējusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras piedāvātā biznesa pirmsinkubācijas programma. Kā norāda Klāvs, tā palīdzējusi saprast, kur un kā visu šo projektu likt kopā, ar ko sākt, ko paturēt, ko atmest.

“Iestājāmies pirmsinkubācijas programmā, tepat Kuldīgas inkubatorā, kur radoši un pieredzējuši cilvēki palīdzēja mums salikt domu kopā,” procesu raksturo Klāvs. “Mums tas bija ļoti vērtīgi un noderīgi, jo papildinājām savas zināšanas dažādās lekcijās, klausoties mācību programmas. Šogad aprīlī mēs absolvēsim biznesa inkubatoru, jo nupat būs apritējuši četri gadi kopā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru.”

Tādu stāstu kā Klāvam ir vēl, to apliecina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras līdzšinējā pieredze, ka 10% no tiem, kuri izmanto Biznesa inkubatoru, ir Latvijas diasporas pārstāvju. Tādēļ, ņemot vērā LIAA uzkrāto pieredzi un izveidoto pirminkubācijas programmas mācību materiālu, pirmo reizi nolemts uzrunāt tieši diasporas pārstāvjus, piedāvājot viņiem iespēju sešu mēnešu laikā no idejas nonākt līdz pārdošanai.

Tāds ir LIAA PINK jeb pirmsinkubācijas piedāvājums Latvijas diasporas pārstāvjiem – Latvijas valsts piederīgajiem, kuri dzīvo, strādā vai studē ārpus Latvijas.

“Mēs kā LIAA atbildam par lielu daļu diasporas aktivitāšu, kas saistītas ar Latviju, un domājot, ko varam darīt vairāk, sapratām, ka mums ir izstrādāta laba, pasaules klases pirmsinkubācijas programma, ko esam pārbaudījuši jau trīs gadus, un sākām apsvērt, kāpēc nepadalīties ar to arī ārpus Latvijas, radot unikālu iespēju jebkuram, jebkurā pasaules malā esošam latvietim piedalīties šajā programmā,” stāsta Laura Očagova, LIAA Biznesa inkubatoru departamenta direktore. “Vismaz dot iespēju, jo mums ir izstrādāti ļoti labi mācību materiāli, kas šobrīd piedzīvo pēdējos darbus pielāgošanai digitālajā vidē. Tā ir konkrēta programma, kas soli pa solim aizved no idejas līdz rezultātam.”

Diasporas biznesa vidi pārstāvošie noteikti šo jaunumu vērtē kā labu un jau šobrīd ārpus Latvijas dzīvojošo vidū jaušama viļņošanās un interese, kā ideju realizēt prakstiski. Par šo pirmsinkubācijas programmu interesējušies arī Vācijas latvieši.

Karīna Cīglere, uzņēmēju un uzņēmīgo kluba “Biznesa Bites” Vācijā idejas autore, šo pirmsinkubācijas programmu PINK sauc par dārgumu.

“Interese ir liela, protams, ne katram tas derēs, bet cik zinu, tad latvieši Vācijā, ar uzņēmēju garu ir sadūšojušies un grasās pieteikties PINK programmai,” saka Cīglere.

Labā ziņa ir tāda, ka šis ir piedāvājums, kam nav robežu, proti, idejas autoram nebūt nav jāpārceļas uz dzīvi Latvijā, viņš tiklab šo idejas realizēšanu var turpināt mītnes zemē, ar vienu noteikumu, ka biznesa idejas realizācijas vai bāzes vietai jābūt Latvijai.

“Ir ok, ja ir plāns, mērķis, ka bizness bāzēsies Latvijā, jo mums ir svarīgi, lai Latvijā tiktu nomaksāti nodokļi no uzņēmējdarbības,” skaidro LIAA pārstāve Očeganova. “Tas ir mūsu mērķis. Ideālā gadījumā būtu labi, ja arī pats latvietis atgrieztos Latvijā. Bet mūsu mērķis ir veicināt Latvijā uzņēmējdarbību, un tas ir saistīts ar uzņēmumu, kas ir šeit Latvijā.”

Gints Reķēns LIAA Liepājas biznesa inkubatora vadītājs, pats savulaik studējis Londonā.

“Ja viņi ir paši pieņēmuši lēmumu uzsākt savu uzņēmējdarbību, mēs varam sniegt motivāciju un atbalstu,” norāda Reķēns. “Ja izvēle ir izdarīta – ideālā gadījumā attīstīt savu uzņēmumu Latvijā vai vismaz testēt produkta vai pakalpojuma nepieciešamību Latvijas tirgū, tad pirmsinkubācija ir visnoderīgākā, jo mēs šeit, esot uz vietas, parādām, kā tirgus izpēti uztaisīt labāku tieši Latvijā, varam sapazīstināt ar vietējiem, zinošiem cilvēkiem, kas palīdzētu idejas realizācijā.”

Iespēju uzsākt uzņēmējdarbību un idejas realizāciju Latvijā izrādījuši diasporas pārstāvji teju visos kontinentos, īpaši Ziemeļamerikā. Jāuzsver, ka programma būs pieejama arī angļu valodā, domājot par tiem diasporas pārstāvjiem, kuru latviešu valoda nav spožākā prasme.

Pieteikšanās pirmsinkubācijas programmai sāksies 1. martā un ilgs līdz 22. martam. Pieteikties var ikviens, kuram ir ideja un kurš ir gatavs to realizēt, ja vien ir sasniedzis 18 gadu vecumu. Pārējo pirmsinkubācijas programmā palīdzēs realizēt LIAA, taču iesaistītajiem jārēķinās, ka seši mēneši būs jāvelta pirmsinkubācijas programmai, apmācībām, tostarp mājas darbiem idejas attīstībai.

Anketu var aizpildīt šeit. Vairāk informācijas mājaslapā.

Avots: Latvijas Radio